فصلنامه عملیات روانی شماره 33


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : جمعه 15 شهريور 1392
بازدید : 680
نویسنده : یه بنده خدا

 



 
  فصلنامه عملیات روانی شماره 33
 
 

سال نهم، شماره 33، تابستان 1391
صاحب امتياز: معاونت فرهنگي و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین
مدير مسئول: دکتر علی‌محمد نائینی
سردبير: دکتر حجت‌الله مرادي
دبیر تحریریه و مدير اجرايي: امیرهوشنگ طهماسبی‌پور
ويراستار محتوایی: دکتر حمیدرضا حاتمی 
طراح و صفحه‌آرا: علی تیموری‌راد

* استفاده از مطالب اين سايت با ذکر منبع بلامانع مي‌باشد.
** مقالات پس از چاپ دو شماره بعدی فصلنامه بارگذاری خواهند شد.

 
مقالات این فصلنامه :

 

سخن سردبیر: استنباط اجتماعی و انتخابات

سخن سردبیر: دکتر حجت‌اله مرادی

از جمله مسائل مهم در بررسی‌های اصلی شناخت اجتماعی، چگونگی استنباط اجتماعی است. این استنباط هم فرایند و هم محصول یک جریان ذهنی است. استنباط، فرایندی به‌شمار می‌رود که ارزیابیِ اطلاعات لازم برای بررسی قضاوت یا تصمیم‌گیری همچنین گردآوری، ترکیب و تألیف اطلاعات را فرامی‌گیرد، لیکن به عنوان یک محصول، نتیجه فرایند استدلالی است. مردم در استنباط‌های خود، در بارة مسائل عینی و انتزاعی یا کلی و اختصاصی از راهبردهای متنوعی بهره می‌گیرند.

 
عملیات روانی سایبری

نویسنده: دکتر حجت‌اله مرادی

چکیده

تأثیر عملیات روانی سایبری بر جنگ‌های آتی وضوح بیشتری پیدا کرده است و ابعاد و گونه‌های مختلف آن در لبنان، افغانستان و عراق بروز و نمود پیدا می‌کند. اگر جنگ‌های یادشده را به عنوان شاخص در نظر بگیریم، جنگ‌های آینده ماهیتی شخصی، فریبکارانه و مدنی – نظامی خواهند داشت و دربرگیرندة جذب نیروها در سراسر جهان خواهند بود. تمامی این مقولات توسط عناصر سایبری مدیریت و اجرا خواهند شد. این مقاله پدیدة در حال تحول عملیات روانی سایبری را تحلیل کرده، آن را در بافت حملات رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله بررسی ‌می‌کند. همچنین گونه‌ها و محتوای عملیات روانی سایبری (مجازی) را توصیف کرده، تأثیر آن را بر بهبود عملیات نفوذ دو سوی میدان مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد.
واژگان کلیدی: عملیات روانی سایبری، جنگ‌های آینده، حزب‌الله لبنان، رژیم صهیونیستی.

 
نقش رسانه‌ها در بحران با تأکید بر اغتشاشات 18 تیر 1378

نویسنده: حمید حاذق نیکرو

چکیده
انقلاب اسلامي به دلیل ماهيت ضداستكباري خود، منافع قدرت‌هاي جهاني را با خطر مواجه کرد، از این رو مورد هجمه همه‌جانبه نظامی، امنیتی و فرهنگی- روانی قرار گرفت. از جمله حملات یادشده، ايجاد بحران‌هاي ساختگي و آشوب‌هاي شهري است که در طي سال‌های گذشته با نمونه‌هايي از آن در برخی شهرها مواجه بوده‌ايم. بر این اساس، به دلیل اینکه برپایی آشوب و بحران در سايه ایجاد اختلافات قومي، مذهبي، سياسي و صنفي در دستورکار دشمن قرار گرفته است چگونگی برخورد و مواجهه با آن بسيار مهم و ضروری به نظر می‌رسد. در پدیده بحران، نحوه انعكاس، اطلاع‌رساني، تأثيرگذاريِ رواني، متقاعدسازي، هدايت و جهت‌دهي و در يك كلام تأثير بر افكار عمومي برای ایجاد نگرش منفي يا مثبت نسبت به حادثه از مهم‌ترین مسائلی است که در سايه مدیریت و نحوه بهره‌گيري از رسانه‌هاي ارتباط جمعي فراهم می‌شود. در واقع اين پرسش اساسي و مهم را می‌توان مطرح ساخت كه رسانه‌هاي گروهي اعم از ديداري- شنيداري و نوشتاري در برقراری امنیت و کنترل بحران‌های شهری چه نقشی را ایفا می‌کنند؟ مطالعه موردی این مقاله بر نقش رسانه‌ها به‌ویژه مطبوعات و ماهواره‌ها در تشدید حادثه 18 تیر سال 1378 متمرکز است.
واژگان کلیدی: رسانه، بحران، اغتشاشات 18 تیر 1378، انقلاب اسلامی.

* مقالات پس از چاپ دو شماره بعدی بارگذاری خواهد شد.

 
آثار روانی جنگ نرم شبکه‌های ماهواره‌ای و راهکارهای مقابله

نویسنده: حسن انوری


چکیده
امروزه رسانه‌ از ابزار اصلی جنگ نرم به‌شمار می‌رود. پیشرفت فناوری ارتباطات فراتر از قوانین حقوقی و قواعد اخلاقی لوازم خود را بر جوامع تحمیل می‌کند. در این بین، شبکه‌های ماهواره‌ای با عبور از همه مرزها و از فراز همه محدویت‌ها حضور خود را اعلام می‌دارند. این پدیده به دلایلی چند به ابزار اصلی تهدید نرم به ویژه در ابعاد سیاسی و فرهنگی تبدیل شده است. شبکه‌های ماهواره‌ای در گونه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و اقتصادی دسته‌بندی می‌شوند.  این مقاله با توجه به ضرورت تجهیز و استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای در راستای هم‌سویی با رسانه‌ها و ارتباطات نوین جهانی از یک سو و مقابله با این شبکه‌ها به عنوان راهکارهایی برای جلوگیری از بروز پیامدها و تهدیدهای احتمالیِ فرهنگی، سیاسی و فنی این پدیده، به رشته تقریر درآمده است.  
واژگان کلیدی: جنگ نرم،  شبکه‌های ماهواره‌ای، فرصت‌ها، تهدیدها.

* مقالات پس از چاپ دو شماره بعدی بارگذاری خواهد شد.

 
دیپلماسی عمومی و امپریالیسم فرهنگی امریکا در فضای سایبر

نویسندگان: دکتر فؤاد ایزدی/مهسا ماه‌پیشانیان


چکیده
جنگ سایبری ابزار نوین دیپلماسی عمومی امریکا  غرب برای ضربه زدن به مشروعیت نظام سیاسی، وحدت و تمامیت، اعتماد و وفاق ملی است؛ زیرا از این طریق می‌تواند با ایجاد اخلال در زیرساخت‌های حیاتی و سایبری کشوری میزان رضایت مردم نسبت به کارایی نظام را کاهش و با خلق بحران مشروعیت زمینه انفعال یا براندازی سیستم سیاسی مورد نظر خود را بدون درگیری نظامی و گشوده شدن آتش فراهم کند. بنابراین می‌توان گفت جنگ سایبری امروزه به‌عنوان یکی از راهکارهای نوین دیپلماسی عمومی، وسیله‌ای برای مدیریت اذهان و قلوب مخاطبان جامعه هدف در راستای اهداف سیاست خارجی این کشور است. در همین راستا، مقاله حاضر درصدد پاسخگویی به این سؤال اصلی می‌باشد که انقلاب اطلاعاتی و سایبری چگونه در خدمت دیپلماسی عمومی و امپریالیسم فرهنگی امریکا برای براندازی حکومت‌های رقیب قرار گرفته است؟ برای پاسخ به این سؤال با بهره‌گیری از نظریه‌هایی که در زمینه دیپلماسی عمومی امریکا و ارتباط آن با امپریالیسم فرهنگی ارائه شده، این فرضیه مطرح می‌شود که امریکا با بهره‌گیری از راهکارهای دیپلماسی عمومی در فضای سایبر، با ایجاد اختلال در زیرساخت‌های حیاتی یک کشور در کنار بهره‌گیری از روش‌های اقناعی بینش، بصیرت، آگاهی، اعتماد و رضایت مردم جامعه و مشروعیت نظام سیاسی را هدف قرار می‌دهد.
واژگان کلیدی: فناوری سایبر، دیپلماسی عمومی، امپریالیسم فرهنگی، جنگ سایبری، عملیات‌های اطلاعاتی.

* مقالات پس از چاپ دو شماره بعدی بارگذاری خواهد شد.

 
نقش رسانه‌های نوین در روند انقلاب‌ها؛ مطالعخ موردی موج بیداری اسلامی در کشورهای عربی

نویسندگان: دکتر حجت‌ا... مرادی/ مهدی بیات

چکیده
از اواخر سال 2010 در شمال آفریقا و در جهان عرب جریان‌هایی آغاز شده، که برخی از آنها به وقوع انقلاب در کشورهایی مانند تونس، مصر، یمن و لیبی منجر شد و در برخی دیگر مانند بحرین و عربستان، هنوز ادامه دارد. این موضوع توجه بسیاری از صاحب‌نظران و تحلیل‌گران در داخل و خارج منطقه را به خود معطوف داشته است. کارشناسان مختلف در چگونگی شکل‌گیری این تحولات دومینووار، عواملی متعدد از جمله نقش رسانه‌های نوین، حرکت جوامع به سوی فرآیند جهانی شدن، شکاف‌های‌ اجتماعی و طبقاتی موجود در کشورهای عربی، استبداد، دیکتاتوری، خودکامگی حاکم برجهان عرب، آغاز روند دمکراسی‌خواهی مردم منطقه، خیزش موج بیداری اسلامی مردم ناراضی این کشورها از به حاشیه رانده شدن دین و تضییع حقوق دینی آنها توسط حاکمیت و ناکارآمدی سیستم‌های سیاسی مستقر را برشمرده‌اند. یکی از نقاط مشترک این جنبش‌ها نقش رسانه‌های الکترونیکی نوین یعنی ماهواره و محیط‌های مجازی الکترونیکی، مانند شبکه‌های اجتماعی، پیامک‌های تلفنی و... در شکل‌گیری آنهاست. اگرچه نمی‌توان رسانه را عامل اصلی انقلاب دانست امّا آنچه مسلم است رسانه‌ها را در فرآیند وقوع این انقلاب‌ها از عوامل مهم و مؤثر برشمرده‌اند. این رسانه‌ها با ایفای نقش آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی و سازماندهی توانستند در میان عوامل تأثیرگذار در این انقلاب‌ها به چنان جایگاهی دست‌یابند که برخی، از این انقلاب‌ها با عناوینی چون انقلاب رسانه‌ای، انقلاب لب‌تاب‌ها، فیس‌بوکی و توییتری و... نام می‌برند. این مقاله سعی دارد با مطالعه برخی از این انقلاب‌ها نقش رسانه‌های ‌نوین را در وقوع آنها بررسی کند.
واژگان کلیدی: ارتباطات، رسانه‌های ‌نوین، انقلاب، بیداری ‌اسلامی، اینترنت، شبکه‌های ‌اجتماعی، موبایل.

* مقالات پس از چاپ دو شماره بعدی بارگذاری خواهد شد.

 
نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در تحولات غرب آسیا(خاورمیانه) مطالعه موردی مصر و تونس

نویسندگان: دكتر آرمين اميني/ مرتضي اكبري


چکیده
تحولات بيداري اسلامي در خاورميانه متأثر از هنجارهاي جهان‌شمول انقلاب اسلامي ايران، ابعاد و مؤلفه‌هاي قابل توجهي دارد. یکی از بحث‌های مهم در خصوص شکل‌گیری و گسترش تحولات منطقه خاورمیانه عربی نقش رسانه‌های جدید، اینترنت و شبکه‌های مجازی و اجتماعی در این تحولات است. تأثیر رسانه‌های ارتباطی به ویژه شبکه‌های اجتماعی در اطلاع‌رسانی و گسترش سریع تحولات انقلابی در کشورهای منطقه انکارناپذیر است. رسانه، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، آگاهی را در بین اقشار مختلف کشورهای درگیر منطقه خاورميانه عربي به‌ویژه قشر جوان بالا برده، فرآیند تحولات منطقه را تسهیل و تسريع ساخته است. جهت‌دهی به افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی در دو مرحله صورت می‌گیرد. در مرحله نخست، شبکه‌سازی در فضای مجازی و در مرحله دوم شبکه‌سازی و مشارکت در فضای واقعی. مقاله حاضر ویژگی‌ها و نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را در جریان تحولات منطقه خاورمیانه عربي با تمرکز بر دو کشور مصر و تونس مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که شبکه‌های اجتماعی چه تأثیری بر تحولات سیاسی، اجتماعی کشور مصر و تونس گذاشته است؟ انگاره مورد نظر نگارنده عبارت است از اینکه شبکه‌های اجتماعی موجب تضعیف حاکمیت ملی دولت‌های اقتدارگرای (توتالیتر) و غيرمردمي عربی مصر و تونس و بسط فرآیندهاي مردمي شده است، در مجموع می‌توان گفت که جهانی‌شدن و رسانه‌های مجازی تأثیرات مهمی در تحولات اخیر کشورهای خاورمیانه عربی و شمال آفریقا (کشورهای حوزه منا) بر جای گذاشته است.
واژگان كليدي: خاورميانه عربي، شبكه‌هاي اجتماعي، كشورهاي حوزه منا، رسانه‌هاي جديد، شبكه مجازي.

* مقالات پس از چاپ دو شماره بعدی بارگذاری خواهد شد.

 
اسلام‌گرایی در غرب و عملیات روانی بر ضد آن

نویسنده: محمد آثارتمر

چکیده
با آغاز جنگ‌های صلیبی توجه به تحقیق درباره اسلام به عنوان یک دین ضرورت یافت. در ادامه، روند تحولات در غرب دین را از صحنه زندگی اجتماعی و سیاسی حذف کرد و باعث بروز خلاء در عصر حاضر شد. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حمایت روشنفکران از مبارزات مردم ایران، نشانه‌های بازگشت به دین در جهان غرب ظهور یافت و جانی تازه گرفت اما غرب این بازگشت را تهدیدی از جانب مسلمانان قلمداد کرد. عصر روشنگری و اندیشه‌های برآمده از آن همچون لیبرالیسم از بدو ظهور تا کنون لطمات جبران‌ناپذیری را بر ارزش‌های اخلاقی، معنوی و فضایل مورد تقدیس بشر وارد کرده، از این طریق جهان را دستخوش بحران‌هایی عظیم نمود. گسترش نفوذ اسلام و گرایش گسترده غرب به پیام‌های دینی و معنوی آن، کشورهای غربی را مضطرب کرد و آنان با استفاده از عملیات روانی به مخدوش کردن چهره اسلام نزد افکار عمومی پرداختند غرب پس از فرو پاشی کمونیسم تنها ایدئولوژی اسلام راه مشکل جدی برای خود می‌داند. و با مطرح کردن برخورد هویت‌های تمدنی رقیب از تقابل ارزش‌های مذهبی و سکولار به مثابه عرصه رقابت تاریخی اسلام و مسیحیت یاد کرد و آن را جنگ سرد اجتماعی نامید. هر چند تا سال 2000 م در بسیاری از روزنامه‌ها، کتاب‌ها و... از اسلام و حركت‌های اسلامی سخن می‌گفتند ولی هنوز اسلام هدف حملات سازمان یافته آن نشده بود اما با وقوع حادثة 11 سپتامبر 2001 اسلام به منبع اصلی تروریسم معرفی شد. غربی‌ها بر این باورند کسانی که حادثه 11 سپتامبر را به وجود آوردند ماه‌ها بلکه سال‌ها در آن زندگی کرده‌اند اما چیزی از تمدن غرب نیاموخته‌اند و در عصبیت خود باقی مانده‌اند بنا بر این خطاست اگر فکر کنیم که مسلمانان تغییرپذیرند و بیان می‌دارند که مسلمانان هنوز بر روی کلماتی مانند جهاد، قتال، شهادت و امثال آن پافشاری می‌کنند.
واژگان کلیدی: اسلام‌گرایی، غرب، لیبرالیسم، عملیات روانی، انقلاب اسلامی، مسیحیت.

* مقالات پس از چاپ دو شماره بعدی بارگذاری خواهد شد.

 
شاخص‌های کاربردی جنگ نرم امریکا برای مهار قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران

نویسندگان: دکتر عباس خلجی/ الهام حسین

چکیده
قدرت نرم یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار به شمار می‌آید و همه کشورها تمایل دارند که دیگران نگاهی مثبت به آنها داشته باشند، بنابراین می‌کوشند این تصویر مثبت را تقویت و از شکل‌گیری تصورات منفی جلوگیری کنند بنابراین اقدامات امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در برگیرنده طیفی از فشارهای سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و روانی است که هدف از اجرای آنها، جلوگیری از گسترش حوزه‌های نفوذ و مهار ایران و همچنین تغییر رفتار و دگرگونی ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران است. این مقاله به منظور درکی صحیح از مقوله قدرت نرم ایالات متحده امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، قدرت نرم را تعریف کرده و ویژگی‌های کاربردی و راهبردهای کلان، اهداف سیاسی و تاکتیک‌های اجرایی قدرت نرم امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که امریکا با اعمال فشار مضاعف از طریق بازیگران دولتی و غیردولتی و با نفوذ در نهادهای بین‌المللی، همچون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت و نهادهای اقتصادی چون سازمان تجارت جهانی، به تصمیم‌ساز بین‌المللی در عرصه جهانی تبدیل شده است و قدرت نرم امریکا می‌تواند در راستای توسعه منافع و جایگزین نمودن هنجارهای جهانی مطلوب مورد نظر خود برای ایجاد اجماع جهانی علیه ایران استفاده شود.
واژگان کلیدی: قدرت، قدرت نرم، سیاست خارجی امریکا، قدرت منطقه‌ای ایران.

* مقالات پس از چاپ دو شماره بعدی بارگذاری خواهد شد.

 
معرفی کتاب: چالش‌های هویت در امریکا

معرفي: دکتر علي‌محمد نائيني

نويسنده: ساموئل هانتينگتون
مترجم: محمدرضا گلشن‌پژوه
ناشر: تهران، انتشارات مؤسسه فرهنگی معاصر
سال انتشار: 1384
تعداد صفحات: 504صفحه

موضوع كتاب، بررسي تغييرات در جوهر هويت ملي امريكا است. نويسنده و محقق امريكايي آن عميقاً نگران وحدت، يكپارچگي و قدرت كشورش است. به اعتقاد وي ظهور تاريخي هويت امريكايي و وضعيت فعلي آن، موارد و موضوع‌هاي مهم و جالبي براي تحقيق و بررسي بيشتر و عميق است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 برگرفته از : http://www.swar.ir/quarterly.aspx?qid=74





:: موضوعات مرتبط: *****جنگ نرم و عملیات روانی***** , فصلنامه عملیات روانی , ,
:: برچسب‌ها: عملیات روانی , جنگ نرم ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful Say: He, Allah, is One Allah is He on Whom all depend He begets not, nor is He begotten And none is like Him

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 89
بازدید دیروز : 57
بازدید هفته : 148
بازدید ماه : 1808
بازدید کل : 556501
تعداد مطالب : 477
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

:: [<-PostId->] - [<-PostDate->] - <-PostTitle->

------------------------------------------------------ اوقات شرعی -------------------------------------------

------------------------------------ تاریخ روز ------------------------------------------------------ //Ashoora.ir|Hadith Beginsحدیث موضوعی ------------------------------------------------ مهدویت امام زمان (عج) -------------------------------------------------------------- سوره قرآن -------------------------------------- وصیت شهدا ------------------------------------------ آیه قرآن -------------------------------------- ---------------------------------------- پخش زنده حرم ---------------------------------------- جنگ دفاع مقدس ---------------------------------------------- ذکر روزهای هفته -------------------------------------
Up Page
”YSTC.ir” ------------------------------- ========================

RSS

Powered By
loxblog.Com